Rozhovor
o Štúdiu 12
PRIESTOR
PRE NEZÁVISLÚ TVORBU
KATARÍNA DUCÁROVÁ
V uplynulej divadelnej
sezóne otvorili v Bratislave viacero nových priestorov štúdiového
typu so zámerom zapĺňať ich najmä divadelnými činmi a projektmi
rôznych divadiel, občianskych združení, skupín a tvorivých
osobností. Jedným z nich bolo Štúdio 12 v priestoroch
Divadelného ústavu na bratislavskom Jakubovom námestí, o ktorom
sme sa rozprávali s jeho dramaturgičkou Romanou Maliti.
>
|
Divadelný
ústav je výskumným, dokumentačným a informačným
strediskom divadelnej kultúry na Slovensku. Prečo došlo k rozšíreniu
jeho doterajších činností o novú aktivitu?
-Cítili
sme potrebu robiť niečo aj pre prezentáciu súčasného
divadla, živého divadelného umenia a vlastnej
produkcie. Získanie priestoru v našej sídelnej
budove, v ktorom sa začala v roku 1930 prevádzka
Československého rozhlasu v Bratislave, nám ju umožnilo
realizovať.
Štúdio
12 ste otvorili výstavou, krstom kníh, čítaním divadelných
textov aj divadelným predstavením. Na čom bude stáť
programová ponuka v ďalšom období?
-
Vzhľadom na to, že Štúdio 12 sa nachádza v priestore
so svojskou architektúrou a tá je pamiatkovo chránená,
je predurčené skôr na menšie, komornejšie, technicky
menej náročné produkcie. Preto práve týmto smerom
budeme orientovať aj našu dramaturgiu. Nesústredíme sa však
iba na divadlo. V Štúdiu 12 chceme okrem divadelných
predstavení organizovať aj rôzne výstavy, koncerty, čítania,
prezentácie, filmové projekcie, semináre, prednášky,
tvorivé dielne a podobné vzdelávacie akcie.
Vymenovali
ste viaceré aktivity, predpokladám však, že ťažiskové
programové zameranie bude na divadlo. Čo v tomto
smere možno od vašej ponuky očakávať?
-V divadelnej dramaturgii sa chceme jednoznačne
zamerať na prezentáciu súčasnej dramatiky, súčasných
textov a súčasného divadla. Podporu mladých tvorcov
a pomoc neštátnym občianskym združeniam.
Uvádzanie zaujímavých inscenácií jednotlivých
divadiel v bratislavskej premiére. Prvým hosťujúcim
divadlom sa stalo Divadlo Alexandra Duchnoviča z Prešova
s hrou Karola Horáka La musica, ktorú režíroval
Rastislav Ballek. Ďalším bolo Štátne divadlo Košice,
ktoré so združením Metamorfózy pripravilo inscenáciu
Boj černocha so psami v réžii Romana Poláka.
Naposledy sme bratislavskému publiku sprostredkovali
predstavenie Dr. Jekyll and Mr. Hyde Mestského divadla
Žilina.
Chceme teda pracovať tak, aby si u nás našli
priestor tí, ktorí
chcú svoje predstavenia
len odohrať, aj tí, ktorí chcú svoje projekty priamo
vytvoriť. Prvým z nich bolo Združenie pre nezávislé
divadlo Stromy. Predstavenie cool drámy Faedrina láska súčasnej
britskej autorky Sarah Kaneovej v réžii Jána Krekáňa
malo premiéru v marci tohto roka.
Druhí projekt v Štúdiu 12, inscenáciu textu
Ivy Volánkovej Minach
pripravili členovia
občianskeho združenia Škola hrou pod režijným
vedením Valérie Schulczovej. Divadelný projekt Táňa –
Táňa, inscenácia hry mladej ruskej autorky Oľgy
Muchinovej v réžii
Mariána Amslera zase vznikol v spolupráci VŠMU a Divadelného
ústavu. Sezónu 2002 / 2003
|
Projekt
Túžby z ulice predstavil predajcov časopisu
Nota Bene.
Foto:
archív DÚ |
sme začali dvoma absolútnymi
slovenskými premiérami: inscenáciou pôvodnej hry Petra
Pavlaca Deus ex machina v réžii Patrika Lančariča a v
produkcii Divadla Publikum; divadelným projektom predajcov
časopisu Nota Bene, OZ Proti prúdu, dramaturgičky Barbary
Gindlovej a režiséra Juraja Šulíka pod názvom Túžby
z ulice.
Spomínate
začínajúcich divadelníkov. O čosi skôr ako
Divadelný ústav im umožnilo vlastnú prezentáciu pod názvom
Let´ s go ... bratislavské Štúdium L + S. Okrem
toho sú v našom hlavnom meste aj iné priestory, ktoré
chcú prevádzkovatelia podobne využiť. Preto sa musím spýtať:
Aké silné a životaschopné je zázemie mladých nezávislých
tvorcov?
-
Chvalabohu, ten potenciál tu existuje. Samozrejme, v Bratislave
nie sme prví ani jediní, ktorí im niečo ponúkajú. Ale
to neznamená, že nemôžeme prispieť napríklad k vytvoreniu
konfrontačnej bázy pre projekt Let´ s go ... , ktorý
rozbehli na začiatku sezóny 2001 / 2002
v Štúdiu L + S a čiastočne nachádza
svoje pokračovanie v bratislavskom Mestskom divadle.
Na druhej strane treba povedať, že jedno divadlo s vlastným
repertoárom nemôže vykryť všetky potreby mladých nezávislých
tvorcov. A každý rok ich pribúda, pretože ak sa nedostanú
do divadiel, pokúšajú sa vytvoriť rôzne zoskupenia so zámerom
inak uplatniť svoju chuť hrať a tvoriť.
Konkrétne
divadelné činy mladých tvorcov však uvidíme len za istých
podmienok. Vytvoriť priestor na ich prezentáciu je jedna z nich.
Ale čo iné? Povedzme, finančné zdroje. Musia ich mať tí,
čo chcú vo vašom priestore tvoriť?
-
Nik nemôže očakávať, že Divadelný ústav bude pokrývať
jeho náklady spojené s tvorbou. Každý si na ňu musí
zohnať peniaze sám. Na druhej strane treba povedať, že
sa tvorcom bude usilovať vyjsť v ústrety. Môžeme s nimi
napríklad uzavrieť zmluvu s veľmi prijateľnými
podmienkami spolupráce, ktoré nám zabezpečia pokrytie režijných
nákladov na prevádzku Štúdia 12. Od hosťujúcich súborov
na to požadujeme len určité percento zo vstupného.
Čo
bude pre vás rozhodujúce pri výbere projektov, ktoré
budete v Štúdiu 12 prezentovať?
-
Samozrejme chceme, aby to boli kvalitné a dobré
projekty. Aj keď
sme v štartovacej fáze, myslím, že tu už vzniklo
niekoľko zaujímavých inscenácií, pri ktorých sme
prihliadali nielen na originalitu textovej predlohy (zatiaľ
sme všetky texty uviedli v slovenskej premiére), ale
aj kvalitné zoskupenie tvorivého tímu. Pre veľký záujem
a obmedzené technicko-organizačné podmienky nemôžeme
poskytnúť priestor každému, v poslednom období sme
museli zopár projektov odmietnuť. V budúcnosti by
sme si hosťujúcich umelcov radi pozývali sami na základe
už spomenutých priorít.
Uvádzanie
súčasnej dramatiky? Prepáčte mi moju pochybnosť vyplývajúcu
z poznania minimálne dvoch parametrov, ktoré vás v tom
budú zrejme obmedzovať (technické parametre samotného
hracieho priestoru a repertoárová ponuka, v prípade
niektorých divadiel možno aj náklady na dopravu) – nájde
sa do roka toľko komorných inscenácií súčasnej drámy?
-
Stanovili sme si dve priority – súčasnú dramatiku a súčasné
divadlo. Takže produkcie nás nemusia osloviť iba textom,
ale aj interpretáciou. To nám umožní hľadať produkty
stvárnené nielen divadelnými prostriedkami, ale napríklad
aj pohybom alebo inscenácie klasiky v novej interpretácii,
prípadne vo výklade súčasného mladého tvorcu. Zatiaľ
máme za sebou skúšku prvej línie – uviedli sme tri
projekty (britskej, ruskej a českej) súčasnej hry,
ale čoskoro pribudne aj inscenácia staršieho textu –
Kino Eden Marguerite Durasovej v réžii poslucháčky
VŠMU Zuzany Ferenczovej.
Ďakujeme za rozhovor.
Rozhovor s Alenou Ďuránovou - objavom
divadelnej sezóny 2001 / 2002
ZA
VŠEKO MÔŽE HOLLYWOOD
LUCIA GALLÍKOVÁ
V Štúdiu
košického divadla bola koncom mája 2002 uvedená inscenácia hry
Patricka Marbera Bližšie od teba (Closer), ktorá vznikla ako výsledok
spolupráce The British Council, Asociácie súčasného divadla, Združenia
Metamorfózy a Štátneho divadla Košice. Anglický režisér
Jan-Willem van den Bosch v nej do úlohy mladej striptérky
Alice obsadil ALENU ĎURÁNOVÚ (na snímke). Herečku, ktorá sa po
absolvovaní Košického konzervatória, stala členkou Štátneho
divadla v Košiciach. Mladú Rožňavčanku, ktorá sa do povedomia
divadelnej obce dostala najmä po zverejnení výsledkov 7. ročníka
ankety Dosky. V kategórii objav sezóny 2001 / 2002 získala
prvenstvo. V súčasnosti sa Alena Ďuránová, ktorú sme pri
tejto príležitosti požiadali o rozhovor, venuje popri herectve
práci v dabingu a rozhlase.
|
Ako
si sa dostala k divadlu?
-
V detstve som chodila do krúžku Milana Manka (v
tom čase viedol v Rožňave detskú divadelnú skupinu
Opičiaci - pozn. autorky), ktorý ma donútil ísť
na prijímacie skúšky na Konzervatórium do Bratislavy.
Nevzali ma, a ja som dostala averziu voči všetkému a
všetkým. Potom mi ocko
pripomenul videonahrávku z venčeka, na ktorom som
vyhlásila, že dobijem Hollywood a spýtal sa ma, či
mi ju má pustiť ešte raz. A tak som robila prijímačky
aj v Košiciach, kde ma zobrali.
Máš
medzi hercami niekoho, koho by si označila za svoj vzor?
-
Nemám vzory. Obdivujem veľmi veľa ľudí z hereckej
branže, ale nemám nejaký špeciálny vzor.
Pre každého režiséra je typický určitý spôsob práce. Ako to
bolo v prípade spolupráce na predstavení Bližšie
od teba s anglickým režisérom Janom-Willemom van den
Boschom?
-
Keď sme začali robiť na hre, čítali sme scenár tak, že
sme si napríklad z neho vybrali úplne kratučkú pasáž,
pri ktorej mi povedal, aby som ju prečítala ako najväčšia
šľapka a vzápätí ako mníška. Tretíkrát som
mala balansovať medzi tým. A tak sme si vždy prečítali
pasáže, kde sa postava objavila prvý raz a posledný
raz a snažili sme sa prísť na to, ako sa vyvíjali
jej vzťahy.
Aká
bola vaša spolupráca?
-
Na začiatku sme si vôbec nerozumeli, pretože po anglicky
nevedel nikto okrem režiséra a asistenta réžie
Davida Úradníka. David bol našťastie aj výborný
prekladateľ, takže sme sa asi po dvoch týždňoch úžasne
naladili na rovnakú vlnovú dĺžku. Najťažšie bolo nájsť
spoločnú reč, pretože to, čo s nami Jan robil,
teda systém jeho práce, bol úplne iný, na aký sme
zvyknutí. Presvedčil nás však, že to, čo chce robiť,
je správne, že na to má svoje dôvody, že by sme mu mali
veriť.
Pamätáš si svoju prvú reakciu po oznámení nominácií v ankete
Dosky 2002 a po vyhlásení výsledkov v kategórii
objav roka?
- Nevedela som, ako mám reagovať. Je pravda, že ostatní vytvárali
atmosféru za mňa. Bola som veľmi šťastná. Pre mňa to
končilo tou nomináciou, na víťazstvo som nepomyslela.
Ani neviem, čo som pri preberaní Dosky povedala. Ľudia
tvrdia, že som bola veľmi suverénna, ale ja si nepamätám, čo som hovorila.
S oceneniami
by mali prichádzať nové ponuky. Dostala si už nejaké?
-
Dostala som ponuku hrať v Jánošíkovi
(nový film poľskej režisérky Agnieszky
Hollandovej, ktorý sa nakrúca na Slovensku – pozn.
redakcie) malú postavu slúžky a vo februári 2003 by
som mala hosťovať v bratislavskom Divadle Astorka –
Korzo ´90, ak všetko pôjde dobre.
Čo ťa čaká v blízkej budúcnosti? Neuvažuješ o odchode
do Bratislavy, kde je hereckých príležitostí podstatne
viac?
-
Mám podpísanú zmluvu s košickým Štátnym divadlom, takže
dva roky budem ešte určite v Košiciach. Začali sme
skúšať inscenáciu hry Mira Gavrana Všetko o ženách,
ktorá bude mať premiéru 8. novembra.
Ďakujeme za rozhovor.
(Autorka je študentka žurnalistiky.)
|